Zgodnie z ustawą z 23 października 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym i niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 1446) imienną kartę parkingową można otrzymać tylko na podstawie orzeczenia wydanego przez Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności.
W powiecie braniewskim wnioski o wydanie karty parkingowej składa się w Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności (pokój nr 114) działającym przy PCPR, mieszczącym się na parterze budynku Starostwa Powiatowego, Plac Józefa Piłsudskiego 2.
Kartę parkingową może otrzymać:
Osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności, niezależnie od kodu w orzeczeniu, nie otrzymują obecnie karty parkingowej.
Czy wskazanie do wydania karty parkingowej (punkt 9 orzeczenia) jest konieczne?
Orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności w punkcie 9 MUSI zawierać wskazanie do wydania karty parkingowej, czyli przesłankę określoną w art. 8 ust. 3a pkt 1 i 2 ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 110).
Do kiedy były ważne karty parkingowe wydane przed 1 lipca 2014 r.?
Karty parkingowe wydane przed 1 lipca 2014 r. były ważne do 30 czerwca 2015 r. Oznacza to, że WSZYSTKIE karty parkingowe wydane do 30 czerwca 2014 r. utraciły ważność 1 lipca 2015 r. Dotyczy to także kart parkingowych wydanych na czas nieokreślony.
Kto wydaje nowe karty parkingowe?
Kartę wydaje przewodniczący Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności, niezależnie od miejsca zameldowania osoby z niepełnosprawnością.
Osoby posiadające orzeczenie wydane przez inny organ niż Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności, aby otrzymać kartę parkingową muszą po 1 lipca 2014 r. uzyskać orzeczenie o stopniu niepełnosprawności w Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności w miejscu zamieszkania.
Jak wymienić lub otrzymać nową kartę parkingową?
Starając się o wymianę karty lub nową kartę w Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności należy złożyć osobiście:
Składając wniosek przedstawia się też do wglądu oryginał prawomocnego orzeczenia o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień wraz ze wskazaniem do karty parkingowej.
Nie ma obowiązku zwrotu starej karty parkingowej!
Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może dołączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, natomiast osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania – fotografię w nakryciu głowy, pod warunkiem, że takie samo zdjęcie ma ona w dokumencie potwierdzającym jej tożsamość.
Uwaga dla osób z orzeczeniami wydanymi przed 1 lipca 2014 r.!
Najpierw trzeba uzyskać nowe orzeczenie (poza tymi osobami, które są uprawnione do wymiany starej karty bez ponownego orzekania się) wraz ze wskazaniem do otrzymania karty parkingowej, a dopiero potem rozpocząć procedurę ubiegania się o wydanie karty parkingowej – czyli wypełnianie wniosku i wnoszenie opłaty.
Czy trzeba osobiście składać dokumenty i odbierać kartę?
Wniosek o wymianę lub wyrobienie nowej karty należy składać osobiście w Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności. Wniosek jest podpisywany przez wnioskodawcę w obecności przewodniczącego zespołu albo osoby przez niego upoważnionej. Osoba niepełnosprawna odbiera kartę parkingową osobiście, po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość albo przez osobę upoważnioną po okazaniu przez nią dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz pisemnego upoważnienia do odbioru karty. Osoba odbierająca kartę parkingową potwierdza jej odbiór. W przypadku braku możliwości złożenia podpisu, przewodniczący zespołu albo osoba przez niego upoważniona zamieszcza we wniosku adnotację o braku możliwości złożenia podpisu przez wnioskodawcę.
Wyjątki w osobistym składaniu wniosku i odbiorze karty dotyczą osób:
W przypadku złożenia wniosku przez osoby, które nie ukończyły 18 roku życia oraz osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie lub częściowo, podpis składa jeden z rodziców, opiekun lub kurator. Składa on także w takim przypadku oświadczenie o posiadaniu prawa do sprawowania odpowiednio władzy rodzicielskiej, opieki lub kurateli.
Karta parkingowa ma ułatwić funkcjonowanie osobom z niepełnosprawnością mającym znaczne trudności w poruszaniu się oraz ich opiekunom – w zakresie opieki nad podopiecznym. Jednak otrzymać ją mogą osoby, które samodzielnie bądź ze wsparciem innych mogą się przemieszczać.
Kiedy dowiem się o przyznaniu lub odmowie przyznania karty parkingowej?
W przypadku niespełnienia warunków do otrzymania karty parkingowej, przewodniczący Zespołu, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku spełniającego wymogi formalne, informuje pisemnie osobę z niepełnosprawnością lub placówkę o odmowie przyznania karty wraz z uzasadnieniem. Nastąpi to wyłącznie wtedy, gdy ktoś złoży wniosek o wydanie karty, nie mając odpowiedniego orzeczenia.
Od informacji o odmowie przyznania karty nie przysługuje odwołanie.
W przypadku spełnienia warunków do otrzymania karty parkingowej, przewodniczący Zespołu, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku spełniającego wymogi formalne, informuje osobę z niepełnosprawnością lub placówkę o terminie i miejscu odbioru karty.
Jak długo są ważne nowe karty parkingowe?
Osoba prywatna otrzymuje kartę parkingową na czas ważności orzeczenia, ale nie dłużej niż na 5 lat. Jeśli osoba taka posiada orzeczenie wydane na stałe, po upływie 5 lat będzie musiała zgłosić się po nową kartę parkingową, ale nie będzie musiała ponownie się orzekać.
Placówka zajmująca się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób z niepełnosprawnością, mających znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się, może otrzymać kartę parkingową na maksymalnie 3 lata.
Kartę parkingową umieszcza się za przednią szybą pojazdu samochodowego, a jeśli pojazd nie posiada przedniej szyby – w widocznym miejscu w przedniej części pojazdu, eksponując widoczne zabezpieczenia karty, tak, by była możliwość odczytania jej numeru i daty ważności.
Jak otrzymać kartę parkingową dla placówki?
Kartę parkingową wydaje się placówce – zajmującej się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób z niepełnosprawnością, mających znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się – na maksymalnie 3 lata.
Do wniosku placówki dołącza się dowód uiszczenia opłaty za wydanie karty parkingowej. Składając wniosek wnioskodawca oświadcza o:
Składając wniosek przedstawia się do wglądu dowód rejestracyjny pojazdu placówki. Numer rejestracyjny samochodu będzie wpisany w kartę parkingową wystawioną dla danej placówki.
We wniosku placówki miejsce oznaczone „wzór podpisu” pozostawia się niewypełnione.
Osoba upoważniona do reprezentowania placówki odbiera kartę parkingową osobiście po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość i oświadczeniu o posiadaniu upoważnienia do reprezentowania placówki oraz potwierdza odbiór karty parkingowej.
Kierujący pojazdem placówki może korzystać z karty parkingowej tylko i wyłącznie wtedy, gdy przewozi podopiecznego tej placówki.
W przypadku utracenia lub zniszczenia karty parkingowej należy złożyć Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności ponowny wniosek o wydanie karty parkingowej. Do postępowania dotyczącego ponownego wydania karty parkingowej zastosowanie mają wszystkie przepisy regulujące wydanie jej pierwszego egzemplarza, zastosowanie ma zatem procedura opisana powyżej.
Opłata za wydanie karty parkingowej
Opłata za wydanie karty parkingowej wynosi 21 zł i można ją uiścić w kasie Starostwa Powiatowego oraz na poczcie lub za pośrednictwem banku na konto:
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Braniewie
nr konta: 29 1560 0013 2023 2126 5000 0001
tytułem: opłata za wydanie karty parkingowej